'تظاهرکنندگان خشمگین به دفتر سازمان ملل در قندوز حمله کردند'
نوشته شده توسط : swot

معترضان خواهان محاکمه عاملان بی حرمتی به قرآن شده‌اند

تظاهرات در پنجمین روز اعتراضها به 'بی‌حرمتی' به قرآن در پایگاه نظامی بگرام، در چند شهر افغانستان به خشونت کشیده و هفت تن کشته و۲۰ زخمی بجا گذاشته است.

روز شنبه، ۶ حوت/اسفند شهرهای قندوز در شمال و مهترلام در شرق شاهد تظاهرات خشونت آمیزی بوده و همایش اعتراضی در شهر جلال آباد، به صورت مسالمت آمیز برگزار شده است.

یک مقام پلیس قندوز گفته است که تظاهرکنندگان دفتر سازمان ملل را در این ولایت مورد حمله قرار داده و با محافظان آن درگیر شده اند.

این مقام پلیس گفته که در جریان درگیری میان تظاهرکنندگان و محافظان دفتر سازمان ملل، نیروهای پلیس اقدام به تیراندازی هوایی کرد، اما تظاهرکنندگان آن را نادیده گرفتند.

شاهدان عینی گفته اند که تظاهرکنندگان مغازه ها و بخشی از یک ساختمان دولتی را آتش زده اند.

این شاهدان گفته اند که افرادی را با لباسهای پرخون دیده اند و صدا شلیک گلوله هم شنیده اند.

در همین حال سعد مختار، رئیس اداره صحت (بهداشت) ولایت قندوز به بی بی سی گفته که ۵۰ زخمی و چهار جسد به بیمارستانهای شهر قندوز منتقل شده اند.

گفته شده که برخی از قربانیان خشونت روز شنبه در قندوز ماموران امنیتی هستند، اما مقامهای امنیتی رسما آن را تایید نکرده اند.

از ولایت لغمان نیز گزارش شده که تظاهرات در شهر مهترلام، مرکز این ولایت به خشونت کشیده شده و در جریان آن ۲۰ تن زخمی شده اند.

منابع بیمارستان شهر مهترلام گفته اند که این زخمیان به این بیمارستان منتقل شده اند.

محمد اقبال عزیزی، والی لغمان گفته که شماری از افراد مسلح هم در میان تظاهرکنندگان بوده اند و پلیس ۱۷ فرد مسلح را بازداشت کرده است.

والی لغمان در یک نشست خبری گفت که تظاهرکنندگان قصد داشته اند که دفتر او و شماری از اداره های دولتی را مورد حمله قرار دهند.

پیش از این در چهار روز گذشته بیش از ۲۰ تن در اثر خشونت در جریان تظاهرات در سراسر افغانستان کشته شده اند.

در روزهای اخیر مقام‌های دولتی از مردم خواسته اند که در چنین تظاهراتی دست به خشونت نزنند، اما معترضان خشمگین به اظهارات این مقامها کمتر توجه کرده اند.

روز جمعه ژنرال جان آلن، فرمانده کل نیروهای بین المللی در افغانستان با صدور اعلامیه ای از مردم این کشور خواست که بردبار باشند و افزود که تحقیقات مشترک با دولت افغانستان در این زمینه جریان دارد.

او در اعلامیه خود تاکید کرد: "کار با رهبری افغانستان تنها راهی است که ما این اشتباه بزرگ را جبران کنیم و مطمئن شویم که دیگر چنین حادثه ای روی ندهد."

تظاهرات در برخی از شهرهای افغانستان در پنج روز گذشته به خشونت کشیده شده است

روز پنجشنبه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در نامه ای به حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، از او و مردم این کشور به خاطر این رخداد، عذرخواهی کرد.

اخیرا هیاتی مرکب از مقام‌های حکومتی و اعضای پارلمان افغانستان نتایج تحقیقات خود را در این زمینه به آقای کرزی ارائه کرده است.

عبدالقیوم سجادی، عضو مجلس که در ترکیب این هیات به بگرام رفته بود، روز جمعه به بی بی سی گفت که فرماندهان نیروهای آمریکایی گفته اند که ناآشنایی یک مترجم باعث بی حرمتی به قرآن شده است.

مسئولان بازداشتگاه بگرام، که در آن اعضای بازداشتی طالبان و گروه القاعده به وسیله نیروهای آمریکایی نگهداری می شوند، به مترجمان و مسئولان کتابخانه این بازداشتگاه دستور داده بودند که کتابهای مشوق "افراطی‌گری" را جدا کنند و دور بریزند.

آقای سجادی افزود که مقام‌های آمریکایی به هیات تحقیق دولت افغانستان گفته اند که ناآشنایی این مترجم باعث شده که نسخه هایی از قرآن هم با این متون یک جا بیرون ریخته شوند.

فرماندهان پایگاه نظامی بگرام به دولت افغانستان قول داده اند که در مورد محاکمه عاملان این حادثه و جلوگیری از عدم تکرار آن تلاش خواهند کرد.





:: برچسب‌ها: به من , شهرستان ,
:: بازدید از این مطلب : 456
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: